Årets frilans och Årets redaktör

arets-frilans-presskort-2017arets-redaktor-presskort-2017

Frilans Riks vill i samband med sina årsmöten lyfta fram frilansar och redaktörer som gör skillnad.

Utmärkelsen Årets frilans delas ut till en medlem som bidragit positivt, genom ett gott journalistiskt arbete eller genom att arbeta för kollektivet.

Till Årets redaktör utses en redaktör som är ett föredöme som uppdragsgivare. Det kan vara en redaktör som till exempel respekterar frilansrekommendationen, ger konstruktiv feedback i all dess form, är snabb på att återkomma, leder rätt med idéerna eller på annat sätt bidrar positivt genom sitt redaktörsuppdrag i frilansens arbete.

Vill du nominera en frilans eller en redaktör?

Gör så här: Skicka in ett exempel på det som den nominerade ska belönas för. Är det hantverket vill juryn gärna ha en länk till minst en text, film, bild eller annat som du tycker motsvarar superlativen i nomineringen.

Är det värdet av ett arbete kan du dessutom hänvisa till recensioner, artiklar eller resultat. Detta gäller inte minst fackligt arbete. Får du med dig fler bakom nomineringen tar juryn även hänsyn till det.

Nomineringar till Årets frilans respektive Årets redaktör görs via e-post till: arets(a)frilansriks.org.

Juryn 2017 bestod av frilansjournalisterna Göran Schüsseleder (sammankallande), Paul Frigyes och Åsa Sjöström, Årets frilans 2016. Utöver nomineringarna letar juryn också efter värdiga pristagare i olika kanaler.

Pris till Årets frilans:

Utöver ett diplom får Årets frilans ett års gratis företagsförsäkring hos Gefvert Försäkringsmäklare samt 2000 kronor i stipendium från det överskott som har blivit från den företagsförsäkring som Journalistförbundets medlemmar har hos Gefvert.

Frågor om Årets frilans och Årets redaktör?

Göran Schüsseleder 073-632 97 27

Dela på sociala medier